MelissaInSuriname.reismee.nl

de dag van de Marrons

Image and video hosting by TinyPic

(Zoals iedere student moesten wij ook hier een foto maken)

De dag van de Marrons.

De dag van de Marrons is een belangrijke herdenkingsdag voor de Marrons uit Suriname en Frans-Guyana. Vanaf 1974 herdenken en vieren deze Marrons jaarlijks op 10 oktober, waar ook ter wereld, de succesvolle strijd van hun voorouders tegen onderdrukking en voor vrijheid. Een strijd waarmee zij het Nederlandse koloniale bestuur dwongen vredesverdragen met hen te sluiten en daarmee hun vrijheid en menselijke waardigheid te erkennen.

Op deze dag was er natuurlijk feest in de stad. Ik ben met een aantal studenten van het huis naar de Palmentuin geweest en hier was het dik feest. Overal stonden kraampjes met eten en drinken, kleine kermis attracties en er werden optreden verzorgd door lokale artiesten.

Image and video hosting by TinyPic

Ookzijn we langs Fort Zeelandia gelopen. Hier wil ik nog eens naar binnen om te kijken. Voor nu heb ik de buitenkant gezien en de officiershuizen. Ook het standbeeld van koningin Wilhelmina staat hier. Verder langs de waterkant is de slaventrap (Waar de slaven aan wal kwamen).

Image and video hosting by TinyPic

Maar ook aan de waterkant was het feest. Er stonden schaafijskarretjes en allemaal Surinamers die souvenirs verkochten. Omdat het zo warm was liepen we met ons schaafijsje verder langs de waterkant naar de haven. Hier liggen normaal super veel Korjaal (bootjes). En we wilden dan ook over de Suriname rivier varen. Helaas lag er op deze dag geen enkele Korjaal. We hebben onze verkoeling dan ook gezocht bij het huis in het zwembad.

Mariska

Zo ik zie dat het lekker eeer is Melis. Mooi zo. En dus al veel van de cultuur van het land geleerd. Jij geeft de kids les en zelf leer je ook. Mooie combi. Enjoy!

3 J's, Gerrit en Monique

Hoi hoi Melissa, zie dat je het goed naar je zin heb en veel van Suriname ziet. Prachtig hoe de mensen jullie verwelkomen en mee mogen dansen met die reis naar de jungle. Al die beesten en dan nog gebeten worden en he redder in nood ook nog...... hahaha wel lief van Bryan. Zal naar je volgende verslag uitkijken. Groetjes de beijertjes