MelissaInSuriname.reismee.nl

Srefidensi

Op 25 november 1975 werd Suriname een onafhankelijke republiek. Bij verdrag werd overeengekomen dat Nederland voor 3,5 miljard Nederlandse gulden aan ontwikkelingshulp zal verlenen.

Srefidensi Dey is een dag die vol overgave wordt gevierd. Mensen treken traditionele creoolse kleren aan, gaan de straat op en feliciteren elkaar met de onafhankelijkheid.

Ook ik was er dit jaar bij. Dit jaar werd Srefidensi in Commewijne gevierd.
Om half 10 vertrokken we naar de waterkant om daar met een bootje de Suriname rivier over te steken.

Eenmaal aan de overkant konden we gratis met een lokale bus naar het dorp waar het feest gevierd werd.

Het feest werd gevierd op een lange straat. Overal stonden eet tentjes en zaten mensen gezellig samen te eten en te drinken.

Toen het eenmaal tijd was om het echt te vieren hadden we een mooie plek achter de hekken bemachtigd en van hieruit konden we alles goed mee maken.

De belangrijke mensen werden naar de tribune gebracht en uiteindelijk kwam de president aan. De presentator riep om om president Bouterse te verwelkomen met een groot applaus.
Echter waren er maar een paar klappende handen te horen.

De president keurde de dag goed en alle militairen etc. mochten beginnen met lopen.
Alle belangrijke partijen deden mee. De brandweer, de politie, luchtmacht, grondmacht, landmacht et cetera. Het was enorm indrukwekkend om te zien dat alles uit de kast was gehaald voor deze dag. Zelfs de stoere vrouwen brigade was er en op het einde werden we geplezierd door een heus helikopter spektakel.

Ook werd er die dag gedemonstreerd.