MelissaInSuriname.reismee.nl

Op avontuur in de jungle!

Samen met Bryan en Luc trek ik voor het eerst de jungle in. Super spannend!

Dag 1 [28-10-2016]

De dag van het vertrek. Ik was er al helemaal klaar voor. Met zijn alle vertrokken we met een klein vliegtuigje vanaf Zorg en hoop. Alleen het opstijgen was al een super ervaring. Na het opstijgen maakten we nog de ‘linkerbocht’ over Paramaribo heen. Onze eindbestemming was Awarradam alleen moesten we eerst wat mensen in Palmeu afzetten. Toen de piloot de landing inzette vond ik het wel een beetje spannend. Onder en naast je zag je namelijk alleen maar jungle. Uiteindelijk zijn we geland op een grasveldje en konden we onze benen even strekken. Uiteindelijk werden we verzocht om het vliegtuigje weer in te gaan en we bleven met zijn 5 over. Na nog een stukje te hebben gevlogen kwamen we dan eindelijk aan op het vliegveldje [lees net platgebrand stukje jungle] en vanaf daar was het nog een half uurtje varen met een korjaal [rivierboot].

Omdat we maar met zo weinig waren hadden we de luxe om allemaal onze eigen lodge te krijgen. Heerlijk! Een super mooi balkon met hangmatten en een prachtig uitzicht op de rivier en de jungle.

Om half 5 zouden we met de gids gaan zwemmen in de rivier en de stroomversnelling. Wij konden natuurlijk niet wachten dus wij gingen alvast. Een jongen die daar woont ging met ons mee [Hendrik]. En dat was maar goed ook. Hij wist precies waar we wel en niet moesten gaan zwemmen. Hij vertelde over de gevaren van de rotsen in het water en hij liet ons zien waar we het beste konden bubbelen in de stroomversnelling.

Na het avond eten speelden we nog een potje kaarten met onze mede reizigers [twee Duitsers] en daar kwam Hendrik aan met een stuk hout. Op dat stuk hout zat een prachtige, maar enge schorpioen!

We gingen gelijk met hem mee op jacht naar stoere dieren en jawel! Een aantal super grote volgelspinnen gespot. Na onze nachtelijke wandeling over het eiland zijn Luc en ik nog sterren gaan kijken op de grote rotsen die bij en tussen het water liggen. De rotsen waren nog lekker warm van de zon en de lucht was super helder. Ik kon zelfs de Melkweg zien en we hadden het geluk dat we zelfs meerdere malen vallende sterren konden zien!

Dag 2 [29-10-2016]

Na het ontbijt zijn we een actieve jungle walk gaan doen. Samen met Julius [onze gids] en Hendrik zijn we 3 uur lang door de jungle heen gelopen. Nog geen 5 minuten in de jungle en we zagen al een prachtige slang. Onze gids zei dat we geluk hadden want een slang had hij in al geen maanden meer gezien. Na zo’n anderhalf uur verder hadden we al een slang, een arend, pijlgifkikkers, vleermuizen, rupsen, kogelmieren, cicaden en nog veel meer gezien.

Op de helft van de wandeling ging Hendrik iets maken van palmblad. Uiteindelijk was dat een rok voor mij! Queen of the jungle!

Na het wandelen zijn we met een korjaal naar de stroomversnelling Peti gevaren. Hier had het personeel hangmatten opgehangen en voor een lekkere lunch gezorgd. Hier heb ik de hele middag heerlijk vertoeft en ben ik op ontdekkingstocht gegaan. Ik ben naar de bovenkant van de kleine watervalletjes gelopen om daar vervolgens nog meer dieren te spotten en de relaxen in een rustig stuk water. Daarna ben ik samen met het personeel gaan relaxen in de watervalletjes. Een heerlijke massage gehad onder de waterval en daarna de hele tijd op een steen voor de waterval gebubbeld.

Hendrik en Bryan hebben daar gevist en ze hebben allebei wat gevangen. Hendrik had een Piranha [ja daar zwem je dus gewoon tussen!] en Bryan had een andere vis gevangen. Die hebben we diezelfde avond nog opgegeten.

Na het avond eten zijn we weer dieren gaan spotten en ben ik gebeten door een mier. Bryan was zo lief en wilde mij helpen om die mier van mijn teen af te krijgen en werd daardoor zelf ook gebeten omdat hij in hetzelfde mieren nest bleef staan. Daarna zijn we sterren gaan kijken en zagen we net als de dag ervoor weer de Melkweg en een paar vallende sterren.

Dag 3 [30-10-2016]

Vroeg in de ochtend stapten we weer in een korjaal en gingen we naar Marrondorpen toe. Bij het eerste Marrondorp mochten we een ceremonie bijwonen van Saramaccaanse vrouwen die zingen en dansen. Natuurlijk werden we ook uitgenodigd om met hun mee te doen en te dansen. Dit heb ik dan ook met veel plezier gedaan! Ik kreeg ook een ‘doek’ omgebonden net als de vrouwen. Uiteindelijk moesten alleen de tiener meisjes dansen en ik deed mee. Hierna gingen de drie mannen de stokkendans doen [ Julius, Hendrik en nog een Local]. Twee mannen houden twee stokken vast en de derde gaat er op staan. De mannen bewegen de stokken en de man die er op staat moet blijven staan en dansen. Hierna heeft ook Luc dat nog geprobeerd!

Na deze leuke ontmoeting vroegen ze of ik de doek wilde kopen en dat wilde ik wel. Ik vond het zo’n leuke ontmoeting en ik wilde dit wel hebben als herinnering.

Hierna zijn we verder gelopen naar andere Marrondorpen. We hebben oude huisjes gezien en vrouwen die hard aan het werk waren. Ik heb zelf ook nog rijst gestampt en man wat is dat zwaar werk! Onderweg heb ik ook nog een handgemaakte korjaal gekocht. Heel mooi houtwerk en een prachtig aandenken.

Na de lange wandeling in de hitte hebben we weer verkoeling gezocht in de rivier.

Na het eten zijn we nog naar een akker geweest om die te bezichtigen. Onze gids gaf ons een rondleiding over de akker en vertelde over het werk en de planten die zij daar oogsten.

Dag 4 [31-10-2016]

Op onze laatste dag stapten we om 6 uur in de ochtend in een korjaal, zo konden we het ontwaken van de jungle mee maken. Tijdens het varen was er koffie mee genomen. En voor mij natuurlijk weer speciaal thee. Op het water zat een laagje douw en de dieren begonnen geluiden te maken. Het was een heel rustgevend gevoel. Nadat we wat waren afgedreven zag onze bootsman een kaaiman liggen op de oever. We zijn er heen gevaren en we konden prachtige foto’s en filmpjes maken. De eerste kaaiman die we op onze eerste dag zagen sprong gelijk het water in toen we alleen al in de richting van hem kwamen, maar deze bleef gewoon liggen! We waren nog geen twee meter van hem vandaan. Uiteindelijk raakte de bootsman de kaaiman met zijn peddel aan om hem in actie te brengen en hij sprong recht op de boot af! kick! Hierna hebben we nog wat aapjes gezien, toekans, papagaaien en nog veel meer.

Wat een geweldige trip. Wat een geweldige ervaring.

Travel is the only thing you buythat makes you richer.

Zie hier ons filmpje om een beeld te krijgen van onze trip.

Reacties

Reacties

Mirjam

Wat een geweldige ervaring Melis echt super xx

Robert R

Wat een belevenis mellissa en wat goed in beeld gebracht en goed verhaal erbij,ben jaloers op je!!!

Pa en ma

Mariska

Zo dat is een hele belevenis! Gaaf zeg Melissa. En beter gebeten worden door een mier dan door een schorpioen of een kaaiman. Alleen al dat vliegen is een ervaring op zich. Gaat de gemaakte rok mee in de koffer naar Nederland???? Veel plezier verder. Dikke kus De Hoogwerven

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!