MelissaInSuriname.reismee.nl

Bakkie pleur?!

Vandaag vertrek ik samen met Sara, Emmy, Patricia en Bryan naar de plantage Alliance en plantage Bakkie.

Aan de waterkant stappen we op de postboot. Dat is een oude boot die vroeger de post tussen de plantage's en de stad vervoerden.
Tegenwoordig brengt de postboot alleen nog maar mensen/toeristen naar de plantages.
Het was met de boot 4 uur varen naar de eerste plantage Alliance.
Wij waren goed voorbereid. We hadden onze bikini aan en waren klaar om 4 uur lang te zonnen.

Helaas pindakaas! op de boot was geen zon. Dus dat werd elkaar vermaken met wat verhalen en spelletjes. Twee uurtjes later wisten we alleen even niet meer wat we moesten doen. Ik voelde me moe en de herrie die de boot maakte slupte ook veel energie. Dus wat doe je als je moe bent? Even een powernap! Emmy had blijkbaar hetzelfde idee en hier is een leuke foto van gemaakt.

Eenmaal aangekomen op de plantage Alliance hadden we een kwartier om rond te lopen. We hebben wat bomen en planten gezien en een oude sluis. Ook zagen we bij veel huisjes weer vogeltjes in kooitjes. Normaal doen ze daar fluit wedstrijden mee.

We moesten weer verder en na een paar minuten verder varen kwamen we aan op plantage Bakkie. Toen ik het gebouw op de stijger bekeek viel me op dat bijna mijn achternaam daar stond. Ik hoop toch niet dat onze familie slavenhandelaren waren!

Bakkie is een plantage waar ze koffiebonen planten en oogsten.

Bakkie was een super mooie plantage en hier heb ik lekker vis met rijst gegeten. Daarna heb ik nog een tour door het museum gedaan en heb ik verschillende dingen mogen bewonderen. Zo konden wij slaven marteltuigen zien en een kist die in de slavernij tijd op de foto is gezet lag hier in het echt. Ook de oude atlas van Blaeu had hij in het bezit.

Na wat interessante verhalen was het alweer tijd om naar huis te gaan.
En daar gingen we. Weer 4 uur op de boot.
Het was een interessante en leerzame dag maar ik had er langer rond willen lopen.

Reacties

Reacties

Krijnie

Wat een historie allemaal. Bizar dat je rondloopt waar nog niet zo lang geleden mensen door Bouterse nog werden dood geschoten. Je kunt de sfeer bijna proeven. Het lijkt me dat de kinderen daar in de praktijk wel heel veel opsteken van hun verleden. Mooi om dat allemaal zo te lezen en een indruk van jullie werk te krijgen. De tijd gaat wel snel hé al weer 2 maanden geleden dat ik je uit kwam zwaaien op Schiphol. Groetjes Krijnie en Eef

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!