MelissaInSuriname.reismee.nl

MixMax Brasil

Vandaag ga ik met mijn klas 3 (groep 5) naar Villa Zapakara.
Kindermuseum Villa Zapakara biedt interactieve tentoonstellingen over culturen waarbij kinderen spelend leren, hun fantasie wordt geprikkeld en hun visie verbreed.

Het centrale thema van deze tentoonstelling is MixMax. Brazilië is een multi-etnische samenleving met een rijke cultuur: negen van de tien Brazilianen heeft Indiaans, Portugees, Afrikaans, Japans, Joods, Libanees en/of ander bloed dat door hun aderen stroomt. Mix is dus hun identiteit. In deze tentoonstelling kunnen kinderen uitingen van deze mixcultuur ervaren in muziek, dans, kunst, beelden, verhalen en gebruiken. Dit alles in een decor gemaakt van o.a. producten verkregen uit recycling en upcycling.

De kinderen waren enorm enthousiast. Vorig jaar waren zij namelijk de enige klas die niet mee kon naar Villa Zapakara. Bij aankomst moesten alle schoenen uit en kregen we allemaal Braziliaanse slippers aan!

De kinderen werden door middel van een dans uitgenodigd om te gaan zitten op de bank waarna de dames van Villa Zapakara een verhaal van de Braziliaanse zeegodin vertelden. Zij was erg verdrietig door alle rommel in haar water en zij wilde de kinderen uitnodigden om alles te bekijken en om haar te helpen.

Ik kreeg als leerkracht een aparte rondleiding waarin alles duidelijk werd verteld en waarom ze dit project hadden gemaakt. Ze vertelden welke kunstenaars hier hard aan hadden gewerkt en ik was verbaasd over de verbluffend mooie resultaten! Hele kamers ingericht met meubels gemaakt van plastic afval. En een hele zee gemaakt van plastic flessen.

Wat een leerzame dag. Niet alleen voor mij, maar ook voor de kinderen.