MelissaInSuriname.reismee.nl

Fort Zeelandia

Ik ben met de twee klassen 4 (Groepen 6) mee naar fort Zeelandia geweest. Fort Zeelandia is een voormalig Nederlandsfortin Paramariboaan de linkeroever van de Surinamerivier.

We zijn vanaf de Petrus Dondersschool naar Fort Zeelandia gelopen en daar zijn we opgesplitst in twee klassen. Bryan ging met de ene klas mee en ik met de andere.

Door het fort kregen we een rondleiding van hele gezellige gidsen. Ze liet de kinderen veel bekijken en stelde kritische vragen. Ook de mening van de kinderen werd erg gewaardeerd. De kinderen waren erg enthousiast en wisten al best veel over de geschiedenis.

Uiteindelijk mochten we ook over de drie bastions lopen. Bastion Middelburgh, bastion Veere en bastion Zierikzee. Bij bastion Zierikzee kun je de kogelgaten nog steeds in de muur zien zitten. De kinderen moesten en vuist maken en deze in een kogelgat houden om te zien hoe groot die gaten waren.

Het fort werd vroeger ook gebruikt als gevangenis en we hebben met de kinderen 1 cel bekeken. Dat vonden ze erg indrukwekkend. Ik ben apart meegenomen door een vrouw die daar werkt om bij de โ€˜celโ€™ te kijken van drie slaven die waren weggelopen. Deze word kakkerlakkenhol genoemd en het is er donker en eng. Vandaar dat de kinderen daar niet mochten kijken.

In april 1982 namen toenmalig dictator van Suriname Desi Bouterse en zijn militairen hun intrek in het fort. En werd het fort hoofdkwartier van de toenmalige militaire machthebbers.
Het fort werd gebruikt tegenstanders van het regime op te sluiten waaronder Surendre Rambocus en diens ondergeschikte Jiwansingh Sheombar na het mislukken van een tegencoup. Rond 8 december van dat jaar werden vijftien politieke tegenstanders van Desi Bouterse (nog steeds president van Surianme) in het fort gemarteld en vervolgens, op de ringmuur, aan de kant van de Surinamerivier, gefusilleerd. Als je het over fort Zeelandia hebt, heb je het ook automatisch over de december moorden.

Ik wist niet dat het fort zo vaak was ingenomen door verschillende landen en moet je nagaan wat een impact dat gehad heeft op de mensen hier. Ook begrijp ik nu beter waarom de president niet zo geliefd is.

Mariska

Hoi Melissa, je maakt wel wat mee zeg. Leuk al die excursies met de kinderen. Zo zie je veel van het land. Heb je nog wel tijd om in de hangmat te liggen????