MelissaInSuriname.reismee.nl

Filmverslag hoe duur was de suiker.

Filmverslag.

Titel van de film: Hoe duur was de suiker?
Wat is de naam van de regisseur? Jean van de Velde
In welk jaar is de film uitgebracht? 2013
Wat is de titel van het boek/strip waarop de film is gebaseerd?gebaseerd op de roman van Cynthia McLeod
Genre: Drama

Samenvatting van de film:

Mini-mini is een slaaf van misi Sarith. De moeder van Mini-mini is ooit door twee witte mannen verkracht en daar is zij uit gekomen. Mini-mini wilt Sarith gelukkig maken. Sarith is een verwende witte meid die denkt dat ze iedere man kan krijgen. Haar zus is meer timide.

Wanneer de man waar Sarith verliefd op is met een ander trouwt komt haar ware aard naar boven. Ze probeert de man van haar zus af te pakken. Ze voelt zich namelijk dood ongelukkig.

Ondertussen werken de slaven hard op de plantages. Op een dag werden er sterke slaven opgekocht om in het leger te werken. Wanneer zij met het leger op pad gaan worden ze beschoten door Bosnegers. Één man overleefd het en gaat met hun samenwerken. Hun doel is alle slaven bevrijden.

Mini-mini en de andere verbergen hun misi Sarith en beschermen haar. Uiteindelijk trouwt Sarith opnieuw maar nu met Julius. Ze is nog steeds niet gelukkig en trouwt hem alleen om het geld en een woonplek. Ze gaat constant vreemd en krijgt daar ook een kind van.

Een aantal jaar later komen de Bosnegers het dorp binnenvallen. Sarith is op dat moment met een minnaar en loopt naar het raam om op de bosnegers te schieten. De slavinnen verstoppen haar Sarith met haar zoon in de kast. En de bosnegers overnachten in dat huis.

De volgende dag willen de bosnegers de huizen in brand steken. Op het moment dat een slavin de kast open wil maken word ze uit het huis gehaald. Gelukkig kippelen de bosnegers nog wat en kan zij de kast openmaken. Op dat moment komen de soldaten het dorp in om de bosnegers weg te jagen. Op dat moment komt Julius er achter dat Sarith vreemd gaat en dat het kind niet van hem is.

Mini-mini zorgt voor het kind en Sarith gaat een tijdje weg. Julius word verliefd op Mini-mini en vraagt haar om zijn vrouw te worden. Hij gaan scheiden van Sarith en hier is ze niet blij mee.

Sarith verkoopt haar slaaf Mini-mini in het midden van de nacht en ze word getransporteerd naar een ander deel van Suriname. Maar nog net voordat ze op de boot word gezet kan Julius haar terugkopen. Hij moet hier zijn geld, parels en schoenen voor inleveren.

Mini-mini en Julius worden samen gelukkig en krijgen nog meer kinderen.
Sarith blijft een oude vrijster.

Personages:

Wie is de hoofdpersoon/hoofdpersonen?

Wie zijn de belangrijkste bij personen?

• Yannick van de Velde - Rutger le Chasseur
  • Anna Raadsveld - Elza
  • Bart Klever - Masra Levi
  • Genelva Krind - Maisa
  • Deirdre Wolhuter - Rachael
  • Maurits Delchot - Ceasar
  • Jaap Spijkers - van Omhoog
  • Benja Bruijning - Nathan/Jean van de Velde

Hoe waren de hoofdpersonen gekleed? De Blanke mensen waren mooi gekleed. Hadden jurken, schoenen, hoeden en sierraden. De Getinte mensen hadden geen schoenen. Liepen vrijwel allemaal met een ontbloot bovenlijf en hadden weinig accessoires.

Maken de personen een ontwikkeling door? Zo ja, welke? Mini-mini is de slaaf van Sarith. Ze vind haar ‘baas’ mooi en is heel aardig voor haar. Ze vecht zelfs voor haar terwijl ze eigenlijk slecht behandeld word. Sarith is niet gelukkig. Ze is niet trouw aan een man en ze denkt dat ze iedere man kan krijgen. Ze wilde geen oude vrijster worden maar meer dan dat is ze niet geworden. Op het einde worden Mini-mini en de laatste man van Sarith verliefd. Uiteindelijk word Mini-mini zo een vrije vrouw.

Plaats
Paramaribo , Suriname

Tijd
1747
Het verhaal word verteld in chronologische volgorde. Verder hoor je af en toe een stem tussendoor die een stukje verteld.

Begin

Het begin van het verhaal begint met een gebeurtenis. Het straffen van een slaaf en een van de hoofdpersonen die toen nog een kind was moest helpen en toekijken tijdens de straf.

Probleem en afloop

Het belangrijkste probleem in deze film is de slavernij. Hoe er met elkaar om word gegaan en wat dit voor betekenis geeft aan de geschiedenis en toekomst. Ik vind dat de film een open einde heeft omdat je niet het einde van de slavernij ziet. Ik vind dat de film wel wat beter afloopt dan dat het begon want er zijn in ieder geval een paar slaven vrij.

Titel

De titel hoe duur was de suiker gaat letterlijk over hoe duur was de suiker. De suiker was heel duur want het heeft heel veel mensenlevens gekost.

Thema

De film gaat over de Slavernij in Paramaribo. Nederlanders lieten Surinamers op suikerplantages werken.

Beoordeling

Ik vond de film spannend en aangrijpend. Ik kan niet begrijpen dat een slaaf zo positief tegenover zijn/haar misi staat en daar zo veel voor doet en voor zou vechten. Na het zien van deze film kan ik me toch moeilijk voorstellen dat Surinamers nu blij zijn als wij Hollanders langs komen. We hebben heel wat schade en verdriet gebracht en dat de Surinamers alsnog zo tolerant naar ons toe zijn kan ik me nu nog niet voorstellen. Wanneer ik hoor van docenten dat de Hoofden van onderwijs ons graag willen ontvangen vind ik dit erg bijzonder. Ik ben nu nog meer gedreven om de Surinamers en hun cultuur te begrijpen.

Ik vond de oude dames slaaf het leukste omdat zij toch wel grappige opmerkingen maakte.
Verder vond ik de film op een gegeven moment wel langdradig worden en voorspelbaar.

Shanyyah

Dit heeft echt geholpen